کسب و کار و تجارت الکترونیکی
اما به موزات تجارت الکترونیک واژه ی کسب و کار الکترونیکی نیز تعریف شده که در پاره ای از مواقع با تجارت الکترونیک اشتباه گرفته می شود ، به طور کل کسب و کار الکترونیکی یکی از زیر مجموعه های فناوری اطلاعات بوده که در دهه گذشته رشد بالایی داشته است. برای کسب وکار الکترونیکی تعاریف متعددی مطرح شده که ما در زیر به متداول ترین آن می پردازیم:
کسب وکار الکترونیکی وسیله ای است که مسیر رسیدن بنگاهها به بازار را هموار می سازد .مسیری که مشتریان در آنجا اقدام به خرید کالا و خدمات می کنند.کسب و کار الکترونیکی به مفهوم کلی ،شامل به کار گیری فناوریهای جدید برای بر قراری ارتباطات زنجیره ای بین سازندگان ،فروشندگان ، عرضه کنندگان و به طور کلی ارایه دهندگان کالا و خدمات از یک سو و خریدار و مصرف کننده و یا به طور کلی مشتری از سوی دیگر است و نتیجه آن اتخاذ تصمیمات بهتر ، بهینه سازی کالا و خدمات ، کاهش هزینه ها و گشودن کانالهای جدید است. ولی تجارت الکترونیک به هر شکلی از نقل و انتقالات در تجارت اطلاق می شود که در آن طرفین از طریق الکترونیکی با هم در ارتباطند و نه از طریق نقل و انتقالات فیزیکی ، به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک زیر بخشی از کسب و کار الکترونیک است، زیرا در کسب و کار الکترونیک ، شکل الکترونیکی کلیه فرایندهای از قبیل تولید، تحقیق و توسعه ، امور مالی ، مدیریت نیروهای انسانی ، پشتیبانی و تجارت مطرح است، در حالی که در تجارت الکترونیک تنها فرایند تجارت به صورت الکترونیک ، یک جز بنیادی از کسب و کار الکترونیک به حساب می آید . به طور کل به هر داد و ستدی که از طریق اینترنت انجام می شود تجارت الکترونیک وبه کسب و کارهایی که بخش و یا تمام آن در بستر اینترنت صورت میگیرد ، کسب و کار اینترنتی گفته میشود.
مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی
به طور کلی مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی را میتوان به شش دسته تقسیم کرد که شامل :
– صرفه جویی در وقت و هزینه
– حذف نسبی واسطه ها
– افزایش قدرت انتخاب خریداران
– بستر ارتباطی مناسب
– پیدایش بازارهای جدید برای تولید کنندگان
– خدمات پشتیبانی
– پیدایش مؤسسات اقتصادی نوپا
معایب استفاده از تجارت الکترونیکی
تعدادی از ازمهترین مشکلات این گونه تجارت به قرار زیر است:
– نگرانی از امنیت و حریم شخصی اطلاعات
– پیدایش دوباره واسطهها
– دشواری یک استاندارد فراگیر و همهجانبه
– هزینه بالای اشتباه در محیط دیجیتالی و تاثیر آن بر مشتریان و تامینکنندگان
تاریخچه تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک در ابتدا به ارسال سندهاى تجارى مانند سفارش هاى خرید یا صورت حساب هاى الکترونیکى اطلاق مى شد و بعدها با گسترش این صنعت واژه تجارت الکترونیکى به تجارت از طریق شبکه وب براى خرید کالا و خدمات گفته شد.اولین کسب و کارهاى الکترونیکى را مى توان در ۱۹۹۸ و در میان تعدادى از کسب و کارهاى معتبر در کشور آمریکا و اروپاى غربى شاهد بود. کسب و کارهایى که با راه اندازى وب سایت هایى ابتدایى شکل گرفت و سپس توسعه یافت. در سال ۲۰۰۵، تجارت الکترونیکى در اکثر شهرهاى آمریکا، اروپا و آسیاى شرقى به سرعت توسعه و رواج یافت. عده اى معتقدند که قدمت تجارت الکترونیکى به پیش از پیدایش اینترنت کنونى بازمى گردد اما به دلیل هزینه هاى سنگین این سبک از تجارت، امکان استفاده از آن تا چند سال گذشته مختصراً در اختیار شرکت ها، بنگاه هاى تجارى و مؤسسات اقتصادى بود اما با فراگیرشدن اینترنت و امکان استفاده همه مردم ،این فرصت به دست آمد که ساختار تجارت الکترونیک تغییر کرده و از حالت اختصاصى خارج شده و به صنعتى در دسترس تبدیل شود .